Ajankohtaista
SUOMI ON KAURAINNOVAATIOIDEN KÄRKIMAA
Kaura on noussut kuluttajien suosikiksi vain muutaman vuoden aikana. Kaurabuumia selittävät pyrkimys hyvinvoinnin lisäämiseen ja kasviperäisten tuotteiden käyttöön, tietoisuuden lisääntyminen kauran terveellisistä ominaisuuksista sekä tuotetarjonnan laajuus. Myös uusi Oathow-tutkimusprojekti tuo lisää tietoa kauran ominaisuuksista ja tukee osaltaan suomalaisten kaurainnovaatioiden kehitystyötä.
Suomessa on tuotu vähittäiskauppaan kolmen viime vuoden aikana satoja kauratuoteuutuuksia. Tämä kertoo kauratuotteiden suuresta suosiosta sekä suomalaisesta kauraosaamisesta. Suomi onkin kauratutkimuksen kärkimaita globaalisti.
Kaurabuumia selittävät pyrkimys hyvinvoinnin lisäämiseen ja kasviperäisten tuotteiden käyttöön, tietoisuuden lisääntyminen kauran terveellisistä ominaisuuksista sekä tuotetarjonnan laajuus. Asiantuntijat uskovat buumin jatkuvan edelleen; arvioiden mukaan elintarvikekauran kulutus Suomessa on mahdollista tuplata ja vientimäärät moninkertaistaa. Yritysten viimeaikaiset uutisoinnit investoinneista lupaavatkin monia uudentyyppisiä kauratuotteita markkinoille lähivuosina.
Kauran suosion taustalla kova työ
Monissa muissakin maissa kauran suosio on kasvussa, mutta Suomea vastaavaa tuotetarjontaa ei vielä ole muualla kuluttajien saatavilla. Suomessa kaurainnovaatioiden taustalla on 2000-luvun taitteessa toteutettu Maa- ja metsätalousministeriön rahoittama kauratutkimusohjelma ja myöhemmät kauratutkimukset.
Suomessa on myös korkeatasoinen elintarviketeknologian koulutus, mistä erityisesti viljateknologian opetus on lisännyt kauraosaamista. Yksi viime vuosien kaurainnovaatioista, kauraleivonnan teknologia – leipä ilman vehnää – on kehitetty Suomessa, ensin VTT:n projektina ja edelleen leipomoiden toimesta. Nyt 100 % kauraleipiä leivotaan jo ympäri maata.
Iso tutkimusprojekti tuo uutta potkua
Kaurayhdistyksen ja tutkimuslaitosten yhteisenä ponnistuksena alkanut Oathow-tutkimusprojekti tukee kaurainnovaatioiden kehittämistä entisestään. Oathow-projektin tavoitteena on tuntea entistä syvemmin suomalainen kaura, eri kauralajikkeet sekä niiden prosessoituvuus ja soveltuminen erilaisiin elintarvikkeisiin.
OatHow-hanketta rahoittavat Business Finland ja tutkimusosapuolet sekä yhdeksän kauraa pellolta pöytään-ketjua edustavaa yritystä. Julkisen tutkimusprojektin lisäksi käynnistyi neljä rinnakkaista ja samanaikaisesti toteutettavaa yritysvetoista projektia.
Kauran asialla jo 15 vuotta
Suomen Kaurayhdistys ry toiminut 15 vuotta kaura-alan toimijoita ja muita kauran ystäviä yhdistävänä foorumina. Yhdistys on toteuttanut kampanjoita kauran ominaisuuksien tunnettuuden lisäämiseksi kotimaassa ja ulkomailla. Kaurayhdistyksen ja Food from Finland -ohjelman suojissa toimiva kauraklusteri puolestaan koordinoi osaltaan viennin edistämistoimia. Tavoitteena on yhteistyöllä edistää suomalaisten kauratuotteiden mahdollisuuksia vientimarkkinoilla.
Kaura on parhaillaan meneillään olevan Leipäviikon teemavilja.
Lisätiedot: Veli Hietaniemi, Suomen Kaurayhdistyksen puheenjohtaja p. 029 532 6126
Tietoa kaurasta: www.suomikaura.fi ja www.finnish-oats.fi